top of page

Het oog wil ook wat

Als bierbrouwers besteden we uiteraard veel van onze tijd aan het maken en verkopen van ons bier. Maar stiekem zit er achter de schermen ook veel tijd in het ontwerpen van allerlei dingen. Hierbij kun je denken aan posters, flyers, bierbordjes, ansichtkaarten, viltjes, stickers en natuurlijk het allerbelangrijkste: de etiketten. 


Laten we even eerlijk zijn. We zoeken allemaal bieren uit op basis van hoe het etiket eruit ziet. Bevalt ons deze, dan gaan we eens kijken wat voor soort bier het is, wie het gebrouwen heeft en welke ingrediënten gebruikt zijn. Want het oog wil ook wat.


Hoewel we allemaal creatief (kunnen) zijn, merkten we al snel dat een heel etiket ontwerpen en digitaal krijgen te hoog gegrepen was. Voor de etiketten van de brouwersserie hebben we dan ook contact gezocht met een aantal ontwerpers om iets moois te maken. Willemijn Hamers kwam met een mooi idee wat we voor de hele serie konden gebruiken en we zijn dan ook met veel plezier de samenwerking met haar aangegaan. 


De brouwersserie bestaat uit een zestal bieren. Het Startschot als gezamenlijk eerste bier en later per brouwer een individueel bier. We wilden op de etiketten een duidelijk herkenbare achtergrond creëren en op de voorgrond een icoon dat symbool staat voor het bier. Op het startschot zie je ons aan de startlijn staan, waar we de weg vervolgen naar het mooie Maastricht van Jasper, de bergen van Wouter, het Zuid-Amerika van Rebecca, de klif van Christian en we eindigen bij de bouwplaats van Manon. Wie ons goed kent, weet dat deze locaties geen toeval zijn en echt symbool staan voor wie wij zijn als personen. De etiketten zijn dan ook heel persoonlijk.



Hoe gaat zo’n proces? Bij sommige bieren weten we heel snel wat op het etiket moet staan. Dit komt omdat we de naam al weten. We hebben ook een keer geprobeerd een etiket te ontwerpen zonder dat we de naam van het bier wisten. Ik kan je vertellen dat dit geen aanrader is en het creatieve proces erg moeilijk maakt. Nu is dan ook de volgorde: eerst de naam en dan het etiket. Christian en ik bedachten dan in grote lijnen wat op het etiket moet staan en welke kleur centraal kwam. Want zet alle bieren maar eens naast elkaar, dan zie je dat we steeds een (of twee) kleuren in de spotlight hebben gezet. Deze kleuren laten we vervolgens terugkomen op onze bierbordjes voor de festivals. Met een, soms redelijk vage, opdracht gingen we naar Willemijn. We bespraken de ideeën en zij ging aan de slag om een ruwe schets te maken. Hoe meer we met elkaar samenwerkten, hoe beter we elkaar begrepen. En zo was bij de laatste bieren van de serie vaak de eerste schets al direct geweldig! In het begin waren we zelf ook wat meer zoekende wat we wilden dus moesten we wat vaker overleggen. Als Willemijn de grote onderdelen af had, gingen Christian en ik de rest van Vals Plat informeren over het ontwerp en mochten zij ook nog even meekijken en feedback geven. En hierna werd de laatste versie gemaakt door Willemijn, konden we de teksten op het etiket plaatsen en naar de drukker sturen. Pas op de dag van het bottelen, wisten we hoe het etiket er werkelijk uit zag. Dit was altijd heel gaaf. En als het etiket op het flesje zat, dan begon het altijd echt te kriebelen! Want hoe gaaf is het om je ontwerp op deze manier op 3000 flesjes tot leven te zien komen!


 

Samen met Willemijn hebben we 6 bieren ontworpen die mooi bij elkaar passen, eenheid en vriendschap uitstralen. De volgende Vals Plat bieren zijn niet meer verbonden in een serie. Met de etiketten slaan we dan ook een andere weg in. Deze keer met Sanam. Zij zal ook op basis van de naam van het bier een idee voor een etiket gaan maken. Na wat wat heen-en-weer communicatie is het ons gelukt. Een grafisch etiket met weer een duidelijk icoon. Een donkere vibe, passend bij de naam. Deze stijl zal ook worden voortgezet in het etiket voor het volgende bier. Ik kan alvast verklappen dat het een goede tegenhanger zal zijn… (to be continued)


bottom of page