Het afgelopen jaar hebben we samen veel ondernomen voor Brouwerij Vals Plat. Sinds de inschrijving bij de KVK in april zijn de radertjes volop gaan draaien en al het werk hebben we ondertussen al kunnen bekronen met 3 van onze bieren. Niet alleen zijn ze verkrijgbaar in onze webshop, maar ook bij meer dan 10 verkooppunten, zoals kroegen en slijterijen in Limburg. Dat mag best wel een bedrijf genoemd worden! En...bij een bedrijf hoort natuurlijk ook een bedrijfsuitje. De verantwoordelijk van de organisatie werd opgepakt door Jasper en mijzelf (Christian).
Wij waren van mening dat er hoe dan ook een brouwerijbezoek aan vast moest hangen. Nou hebben we alleen al in Limburg keuze uit maar liefst 62 brouwerijen, waarvan een groot aantal met eigen brouwinstallaties. Bij een aantal van deze brouwerijen waren de meeste van ons al een op bezoek geweest, maar we hebben er een gevonden die voor ons alle vijf interessant was en waar we allemaal nog geen bezoek gebracht hadden aan de brouwerij: Gulpener Bierbrouwerij in Gulpen.
We gingen met z'n vijven met de bus naar Gulpen en begonnen met een lekkere lunch bij Herberg De Zwarte Ruiter. Sommige leden begonnen met een kopje koffie, terwijl anderen meteen in de bierkaart doken. Na de lunch liepen we naar het brouwlokaal met twee doelen: iets leren over duurzamer brouwen en ondernemen en daarnaast lekker bier drinken. Onze rondleiding werd verzorgd door François, die zijn kennis over het brouwproces tot in de puntjes met ons deelde. Na een presenatie over het nieuwe brouwhuis (het duurzaamste van Europa!) en Gulpener als merk en bedrijf in de samenleving, trokken we onze feloranje hesjes aan. Vervolgens werden we rondgeleid door het brouwhuis, de vergisting- en lagerruimtes en de bottel- en verpakkingshallen. Het was erg interessant en indrukwekkend om te zien hoe al deze processen er aan toe gaan bij deze familiebrouwerij.
Met al deze nieuw opgedane kennis was het tijd voor een proeverijtje. Niet zomaar eentje, maar een blindproeverij; het perfect moment om de bierkennis eens aan de tand te voelen. Ons groepje bestond uit zo'n 20 personen en op de eerste plaats, met 4 bieren goed benoemd, was geëindigd: Wouter! Hij mocht met deze eer strijken, maar een gedeelde tweede plek ging naar Rebecca en Jasper. Manon en ik moeten blijkbaar onze smaakpapillen nog wat verder trainen voor we op datzelfde niveau zitten.
Na deze proeverij was er een einde gekomen aan het geplande programma en konden we beginnen aan een onderdeel dat we zelf graag 'concurrentieanalyse' noemen: diverse nieuwe bieren proeven uit de (micro)brouwerij van Gulpener. Vergezeld met wat hapjes en een leuke babbel met François over zijn werk bij zowel Gulpener en Zuyd Craft en over onze brouwerij, hebben we ons te goed kunnen doen aan specials zoals een Stroop Quadrupel, Christmas Ale en vatgerijpte Gulle Tinus.
Er stond voor deze dag nog een laatste To Do op de planning. Nu we met iedereen bij elkaar waren was dit het ideale moment om wat leuke foto's te maken, dus onze instagram- en marketingteams hadden een lijstje met wensen gemaakt. Ook heeft François ons nog meegenomen naar een bijzonder plekje in het Brouwlokaal: de bierkelder waar een groot aantal biersoorten van diverse brouwerijen onder de ideale omstandigheden staat te rijpen. Hier mochten we ook nog wat kiekjes maken. Als laatste hebben we nog een kort bezoek gebracht aan het winkeltje voor wat souvenirs, gevolgd door snel terug naar de bushalte voor de terugreis. Dat mogen we toch wel een zeer geslaagd bedrijfsuitje noemen. Wij kijken in ieder geval al uit naar de volgende.
Comentários